25 януари 2008

Социалните букмарк мрежи. Част 4

В предишните части на тази серия бях обявил, че ще ви запозная с някои мои емпирични наблюдения. Дойде времето да ви запозная с резултатите в цифри. В тази част от серията за социалните букмарк мрежи ще ви представя малко данни, събрани от тези наблюдения, както и специфични коментари за 5 от социалните мрежи, които съм ползвал.

Данните за броя на статиите са от понеделник, 14.01.2008 г. и от вторник, 22.01.2008 г. и предполагам, че с изключение на уикендите, когато посещаемостта е изключително ниска, останалите дни биха показали подобни резултати.

Основните параметри са броя на публикуваните нови статии за деня, броя на популярните статии за деня, броя статии в една страница. Как измервам броя на публикуваните статии? Към момента на засичането, преброявам всички статии, за които пише, че са публикувани в рамките на 1 ден, т.е. тяхната "възраст" се измерва в часове. Когато стигна до публикация, която е от преди 1 ден и нещо, спирам да броя. Може и да изглежда елементарно, но за целите на сравнението между различните мрежи върши работа. Мрежите, които съм наблюдавал, са svejo.net, dao.bg, ping.bg, pipe.bg и bghot.net. Ето и самите резултати:

svejo.net
  • Нови публикации: 135 в едното засичане, 166 при другото. Можем да приемем 150 за някаква средна стойност.
  • Популярни (свежи) публикации: 32 при първото, 27 при второто засичане. Средно - 30.
  • Брой публикации на страница - 15.
Свежо има голям брой посетители, което води и до голям интерес от страна на блогърите. 150 публикации на ден означава 10 страници. Ако приемем, че има 20 часа активност на сайта (все някога мнозинството от посетителите спят), това означава, че една публикация се премества назад с една страница за около 2 часа! В по-натоварената част на деня, най-вероятно е това време да падне и под 1 час. Голямата активност на потребителите води до бързото остаряване на материалите.

Аз, например, обикновено разглеждам 2-3 страници от популярните статии и горе-долу толкова от новите. Предполагам, че такова е поведението на средностатистическия посетител. Това означава, че за да влезе в "залата на славата", т.е. сред популярните публикации, вашият материал трябва да набере необходимите посещения и гласове докато стои на първите 3-4 страници от новите публикации. В активната част на деня това прави около 4-5 часа. Ако за това време не натрупате "авторитет", отивате в забвение.

Популярните статии са около 2 страници, което означава, че ако попаднете там, можете да се порадвате на славата 2 дни, след което вашият материал ще бъде избутан назад и вероятността да бъде прочетен чувствително намалява.

Какъв е моят личен опит? С една дума - променлив. Все още не съм установил как мога да предизвикам интереса на читателите. Имал съм случаи, когато мои публикации са попадали на първа страница и тогава се радвам на много голяма посещаемост. Има други дни, когато моите неща не успяват да предизвикат интерес веднага и поради голямата активност бързо потъват назад в архивите без да бъдат забелязани.

dao.bg
  • Нови публикации: 39 в едното засичане, 67 при другото. Доста голяма разлика, но приемам числото 50 за средна стойност.
  • Популярни (препоръчани) публикации: 25 при първото, 29 при второто засичане. Тук данните са по-близки. Вземам 25 за ориентир.
  • Брой публикации на страница - 10.
Дао има едно предимство пред всички останали - има свой ясен тематичен облик и въпреки, че всякакви хора продължават да регистрират публикации, които залитат настрани от основната тема, мнозинството от посетителите (а вероятно и редакторите) успяват да запазят тематичната насоченост на мрежата.

Ако приемем, че новите публикации са по 50 на ден, това са 5 страници. Грубо казано, активността е около 3 пъти по-малка от тази на Свежо. Това означава, че един материал може да се задържи в първите 4 страници на новите за около 12-15 часа - достатъчно време, за да бъде оценен и да бъде преместен в групата на популярните. Интересното е, че и там бройката е около 3 страници, т.е. славата трае ден-два. Забелязал съм, че при Дао механизмът на подреждане на популярните статии е по-различен от Свежо, така че има вероятност една добра статия да остане в челото на класацията и по-дълго време.

Какъв е моят опит? Доста по-предсказуем. Имам много повече статии, които успяват да се класират в списъка на популярните, но за сметка на това посетителите към моите блогове са по-малко, което отдавам на по-малкия брой посетители на самата мрежа.

Друго изключително полезно качество на Дао е, че дават истински линкове към вашите статии и това трупа точки пред Google и Technorati например - нещо, което никоя друга социална мрежа не прави.

ping.bg
  • Нови публикации: 42 в едното засичане, 30 при другото. Да речем, че средното е 40.
  • Популярни (препоръчани) публикации: 4 при първото, 31 при второто засичане. Тук се получава странно разминаване, така че вземам 20 за ориентир.
  • Брой публикации на страница - 10.
При Пинг прави впечатление, че данните им не са много по-различни от Дао, но за разлика от тях, Пинг няма своя тематика. Активността е около 4 пъти по-малка от тази на Свежо. За един ден се събират по 4 страници нови материали, което означава, че редовните посетители могат да прочетат всички нови материали за един ден, без да пропуснат някой. Популярните са около 2 страници, което означава слава за повече от 2 дни, но пък пред още по-малка аудитория.

Какъв е моят опит? Много малко посещения. Средно 2-3, а в най-добрите времена - до 6. Очевидно липсата на интерес към моите постове не се дължи само на по-малката читателска аудитория на Пинг, а и на липсата на интерес към темите, по които пиша аз.

pipe.bg
  • Нови публикации: 18 в едното засичане, 40 при другото. За средно приемаме 30.
  • Популярни публикации: 9 при първото, 8 при второто засичане. Тук няма значение кое число ще използваме, тъй като популярните публикации за деня са по-малко от една страница.
  • Брой публикации на страница - 12.
Пайп не показват особени различия от Пинг, освен още по-малката активност. Новите материали са около 3 страници, което показва по-малко автори, вероятно и по-малко читатели. Популярните са по-малко от 1 страница и един добър пост може да се задържи пред погледите на читателите 3-4 дни - това би било доста добре, ако читателите бяха повечко и имаха насочен интерес.

Моят опит? Малко посещения, както и при Пинг. Невъзможността да опозная аудиторията поради липса на тематична насоченост, както и изключително малкото посещения на моя блог, въпреки няколкото успешни издигания на челни позиции и задържането ми там, ме отказаха в последно време да използвам тези две мрежи. За 2 посещения на ден от случайно попаднали хора, просто не си струва труда да публикуваш линкове там.

bghot.net
БГхот - горещата мрежа на България е пример за умираща социална мрежа. Вижте за какво става дума:
  • Нови публикации: 10 в едното засичане, 11 при другото. За средно приемаме 10.
  • Популярни публикации: Топ новината стои на тази позиция вече 54 дни, а първата от популярните е отпреди 4 дни!
  • Брой публикации на страница - 10.
Новите публикации се побират в една страница, но няма кой да ги чете и да гласува за тях. В списъка на популярните стоят публикации от времето, когато е имало повече интерес към тази мрежа и повече хора са гласували. Днешните публикации не могат да предизвикат такъв интерес и въобще не могат да се доберат до популярност.

Аз имах няколко успешни публикации там преди време, даже една от тях се задържа на първа страница около седмица, но липсата на оригиналност и копирането на другите доведоха много бързо до масово отдръпване на читатели и на блогъри и до бързото "изстиване" на тази мрежа.

Какви изводи можем да си направим от тези данни? Какво бъдеще очаква социалните букмарк мрежи? Какво може да се промени? Всичко това - в следващата част.

9 коментара:

  1. "Това означава, че за да влезе в "залата на славата", т.е. сред популярните публикации, вашият материал трябва да набере необходимите посещения и гласове докато стои на първите 3-4 страници от новите публикации. В активната част на деня това прави около 4-5 часа. Ако за това време не натрупате "авторитет", отивате в забвение."

    Не забравяй, че за Свежо публикация може да се гласува и от вън.. Давам ти за пример Muzi4ka.com ,които бяха сложили Свежобутон на предната си страница и за нула време натрупаха гласове, което ги класира на върхови позиции. Мисля, че даже са на 1во място във вечното свежо. Значи зависимостта се определя и от броя посетители, които имаш като постоянни такива, а не само от продължителността на стоене на статията на първи страници.

    ОтговорИзтриване
  2. Така е, но Свежо са и единствените, които си имат такъв бутон. Тук се опитвам да сравнявам различните мрежи и търся някакви общи за всички показатели.

    Надявам се, не се обиждаш, че наричам bghot "умираща мрежа", но моите наблюдения показват, че посетителите й са ужасно малко. Ще ми бъде интересно да споделиш твоето мнение за това, а ако искаш, можем да помислим за някакво съживяване.

    Имам още един материал, който ще публикувам другата седмица - прочети го и може да си поговорим :-)

    ОтговорИзтриване
  3. Явно ме бъркаш със създател на bghot, а аз нямам нищо общо. Може би се бъркаш защото и аз имах подобно начинание (spamit.co.nr) но го изоставих отдавна. А мнението ми за пробив на подобен вид мрежа е, че може да се осъществи ако е строго специализирано, като dao. Ако се прави нещо на обща тематика като Свежо, няма да има успех.

    ОтговорИзтриване
  4. Извинявай, наистина съм те объркал :-)

    Иначе съм напълно съгласен с теб, че единственото смислено бъдеще на подобни начинания е да се профилират тематично.

    ОтговорИзтриване
  5. Сега някой трябва да изследва как твоята поредица статии е повлияла в определен период на тези мрежи.

    ОтговорИзтриване
  6. Най-вероятно никак няма да повлияе по простата причина, че почти никой не я е чел :-(

    Може би вече всички знаят всичко за социалните мрежи и повече не им трябва.

    ОтговорИзтриване
  7. тези които трябва са я прочели :-)

    ОтговорИзтриване
  8. Благодаря!
    На вас разчитам :-)

    ОтговорИзтриване
  9. Още един бг сайт, който си струва да се гледа при подобен анализ - http://far.bg. Ако пуснете една alexa.com се вижда добре и защо :)

    ОтговорИзтриване

Споделете вашето мнение!