05 март 2009

Парадоксът на Икар

Всеки от нас знае историята на древногръцкия митичен герой Икар, който полетял с направените от баща му криле от пера и восък, за да избяга от пленничество. Опиянен от полета и от чувството за свобода, той пренебрегнал съвета на баща си да не се издига много нависоко и да не се приближава до слънцето, в следствие на което топлината на слънчевите лъчи разтопила восъка, слепващ крилата му, той паднал в морето и се удавил.

Тази история е доста поучителна докъде може да доведе главозамайването от успеха и от нея произлиза и така нареченият "парадокс на Икар", който се състои в това, че онова, което ни води към успеха, може и да ни доведе и до нашето падение.

Този ефект се наблюдава често и при управлението на съвременните компании, отбелязва Freek Vermeulen в своя блог - една успешна стратегия често внушава самоувереност, която заслепява очите на мениджърите и ги кара да се придържат неотклонно към нея, игнорирайки симптомите на промяна в средата, което в крайна сметка води тях или формата към провал.

Как става това? С годините компаниите се фокусират върху онова, което ги е извело до успеха - определен продукт, услуга, методология и пр. В началото това е добър подход и те постигат още по-големи успехи в областта си. Това, обаче, става за сметка на други продукти, процеси и идеи, които фирмата смята за по-маловажни и встрани от главната цел, поради което ги отхвърля настрани.

В резултат, фирмите не успяват да се адаптират към фундаменталните промени в тяхната бизнес среда, като нови конкуренти, нови изисквания от страна на клиентите, радикално нови технологии или бизнес модели. Исторически примери като Laura Ashley, Atari, Digital Equipment, Tupperware и Revlon веднага идват на ум.

Това главозамайване принуждава организациите да се занимават с определени дейности твърде дълго и твърде надълбоко, въпреки очевидните пропуски в от проектантски и организационен характер. Тук примерите са съвсем актуални: космическата совалка Challenger, Merrill Lynch, Royal Bank of Scotland, AIG, Citibank, Lehman Brothers и много още други...

Freek дава един интересен пример: вземете списъка на компаниите, включени в класацията Fortune 100 за 1966 г. и го сравнете с този от 2006 г. - 66 от онези компании вече не съществуват, а от останалите 34 - 15 вече не са в списка и само 19 са запазили статута си.

"Успехът е лош учител" гласи една популярна поговорка. И примерът на древногръцкия герой Икар ни показва това. Да се научим да бъдем винаги в крак с времето и да можем да отговаряме на предизвикателствата на реалността, е много трудно, но абсолютно необходимо, ако искаме да оцелеем и да успеем в днешния век.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

6 коментара:

  1. След като си Успял - значи знаеш Как да си в крак с времето. И Си.

    Затова аз не мисля,че успеха е лош учител. Това считам за напълно погрешно.

    Може би грешката на провалилите се е другаде?
    Може би в това,че са спрели да излизат на ринга, да си търсят противници?

    ОтговорИзтриване
  2. Има една хубава мисъл от "48 закона на властта "- "Най-голямата опасност ни заплашва именно в деня на победата”“След всяка победа затягай още по-здраво каишките на шлема си”

    ОтговорИзтриване
  3. Димитър, напълно си прав в първата част на своите разсъждения. Наистина трябва да си бил в крак с времето, за да постигнеш успех. Но след това точно този успех ти дава фалшивата самоувереност, че ти си по-велик от останалите и че каквото и да правиш, винаги ще продължаваш да успяваш.

    Точно затова голяма част от успелите веднъж, спират "да излизат на ринга и да си търсят противници". Даже няма нужда и да ги търсят - противниците са там, но успелите не искат да ги видят.

    ОтговорИзтриване
  4. Наистина ме накара да се замисля, защото и аз като всеки човек съм претърпявал провали. И понякога причината е била точно това нещо, което е водело до успех в предишния момент.
    Не съм съгласен с Димитър, защото от моя опит дори когато действаш активно пак може да си заслепен от успеха.

    ОтговорИзтриване
  5. Много вярно и историята е поучителна. Тези правила са не само за бизнеса, а общо валидни.

    ОтговорИзтриване
  6. Майк,
    Примитив, дето в който и да е момент счита,че: "...си по-велик от останалите и че каквото и да правиш, винаги ще продължаваш да успяваш..." - него мястото му е на дъното и никъде другаде.
    Затова провала му не е неуспех - а идване на място.

    Всъщност - когато Успяваме ние отиваме в "друго общество", друго ниво - с различни порядки,"закони" и т.н...
    И може би затова в началото трябва да затегнем каишките-за да си дадем време да научим и свикнем.

    ОтговорИзтриване

Споделете вашето мнение!